torsdag 14 juni 2012

Inredningsstil - Medveten enkelhet


Ju mer den stundande flytten närmar sig, desto mer surfar jag efter inredningsinspiration på nätet. Det finns så oändligt mycket vackert där ute, så mycket att jag känner mig överväldigad av alla stilar jag vill ha men som inte passar ihop. Igår bestämde jag mig därför för att skriva ihop en inredningsguide till mig själv, en som jag tänker försöka följa i alla mina inköp till torpet. Det är ett första utkast så den kan mycket väl ändras, men nu har jag i alla fall något att utgå ifrån.

Bemz hittar ni flera vackra inredningsstilar. Jag skulle säga att jag är en blandning av Simple Life och Scandinavian Country, även om jag tycker att den sistnämnda kan kännas lite för puttenuttig för min smak ibland. Min inredningsguide, som jag klistrar in nedan, är till viss del grundad på Bemz Simple Life.

INREDNINGSGUIDE


Medveten enkelhet
  • Lugnt och harmoniskt intryck – ett liv i samklang med naturen
  • Lika avslappnat och trivsamt som estetiskt tilltalande
  • Husets själ och ålder är viktig
  • Långsiktigt perspektiv vad gäller stil, materialval och kostnader
  •  Miljömedvetna val – återanvändning, naturmaterial, produkter som reducera el-, värme- och vattenanvändning
  •  Redigt och tåligt hem anpassat för djur och barn
  •  Lätt att rengöra och städa
  • Fokus på funktion
    • Enkla, funktionella och sköna möbler, gärna multifunktionella
    • Återhållsamhet vad gäller ”pynt” - mer grovt än ”puttenuttigt”
    • Endast saker som används – Saker tar tid!
  • Färgpalett inspirerad av naturen
  • Naturliga material med olika strukturer och patina
  • Slitet och nytt samsas
  • Ett fåtal saker, färger eller mönster som bryter av och överraskar.


Material

Naturmaterial ger en utomhuskänsla och ett hem i samklang med naturen. Blanda hårda naturmaterial så som slitet trä, sten, patinerat tegel, fårskinn och metall. Mjuka sedan upp det med textilier i olika ljusa färgnyanser - 100% naturliga textilier är en självklarhet. Strukturblandningar, så som linne i både skira och grövre varianter, och naturmaterialens patina ger djup och karaktär åt inredningen. Mixen av gamla favoriter och moderna detaljer skapar liv. På golven av naturmaterial – såpaskurat trä, tegel och sten - hittar man klassiska, handvävda trasmattor.

Färger och mönster
En lugnande färgpalett inspirerad av naturen - himmel, hav, sand och skog, naturliga färgskiftningar, solblekt och saltvattenstänkt. Ljusgrått, oblekta beiga nyanser, obehandlat trä och ett spektrum av blått kombinerat med vitt. En nypa turkos färg och detaljer i denim bidrar till en sliten charm. För att få in naturens vilsamma grönska komplettera med flertalet växter, gärna av äldre typ, och buketter av vilda sommarblommor.

Eviga mönster så som ränder och rutor bryter av utan att störa det sammanhållna uttrycket. Blanda olika strukturer och naturliga material, så som linne och bomull, trä och metall. Resultatet blir ett anspråkslöst och harmoniskt hem.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar